صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

تغییرات فیزیکی و شیمیایی:

در بعضی تغییرات، جنس ماده عوض نمی شود، یعنی ماده به ماده دیگری تبدیل نمی گردد. به این گونه تغییرات، «تغییرات فیزیکی» گفته می شود. مانند تبخیر آب و ذوب شدن یخ.

در گروهی دیگری از تغییرات، خاصیت های ماده به کلی تغییر می کند. یعنی یک ماده به ماده دیگری تبدیل می شود. به چنین تغییراتی «تغییرات شیمیایی» گفته می شود. مانند پختن غذا، زرد شدن برگ درختان.

 

تغییر فیزیکی:

وقتی آب بخار می شود، مولکول آن تغییر نمی کنند، بلکه فاصله آنها از هم زیاد می شود و مولکول ها در هوا پراکنده می شوند تبخیر، یک تغییر فیزیکی است. اما اگر نان را روی حرارت بگیریم تا سیاه شود، دیگر نان نیست بلکه تغییر شیمیایی کرده و ماده دیگری به وجود آمده و مولکول های نان تغییر نکرده اند.

آهن یک عنصر است. اگر یک وسیله آهنی را در هوای مرطوب بگذارید، دچار تغییر شیمیایی می شود زیرا در هوا، اکسیژن وجود دارد. این ماده که در اثر این تغییر شیمیایی به وجود آمده زنگ آهن نامیده می شود که به آن «اکسید آهن» می گویند. اکسید آهن یک ترکیب است. برای اینکه ماده ای تغییر کند مدتی زمان لازم است که گاه می توان مدت آن را پیش بینی کرد. آهن در دمای بسیار بالا حدود 1200 درجه گداخته  )سرخ(  می شود اگر در این حالت به آن اکسیژن خالص دمیده شود با سرعت زیاد اکسید می شود. و گرمای حاصل از اکسید شدن سریع، باعث ذوب شدن آهن می شود و از این ویژگی برای بریدن قطعات آهنی استفاده می شود. اکسید شدن آهن تغییر شیمیایی کند است.

 

تغییر شیمیایی:

طلا در هیچ شرایطی اکسید نمی شود.

انفجار نوعی سوختن سریع است.

ترش شدن دوغ تغییر شیمیایی کند است.


سایر مباحث این فصل